מלחמה זה לא משחק (ואולי כן…)

    חיים ולדר 4 Comment on מלחמה זה לא משחק (ואולי כן…)
    13:30
    17.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קצינים מספרים על קרבות ג'בליה: "הלחימה האלימה ביותר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "לא רלוונטי מי אתה, מה אתה שווה וכמה אתה יכול או מוכן לשלם. אלא איך אתה משחק את המשחק מול היריב"

     

    1.

    כולם הפכו לפתע מומחים לנושאי צבא וביטחון.

    לכל אחד יש דעה האם נכון להפסיק בשלב את המבצע או צריך היה להמשיך הלאה. ואם להמשיך, האם צריך להסתפק בלכתוש את עזה מן האוויר או צריך להיכנס אליה למבצע קרקעי. ואם אכן יתבצע מבצע קרקעי, האם נכון להפיל את משטר החמאס או שבמקום משטר מטורף אחד נקבל שבעים ארגונים מטורפים פי כמה.

    למרות שלאף אחד אין את הנתונים, לכולם יש דעה מוצקה מה צריך לעשות.

    אני לא מתכוון להביע את דעתי בנושא, בין השאר מפני שהידיעות שלי, על המצב האמיתי נלקחות מהעיתונות, שזה אומר: שואפות לאפס. כמו כן, מפני שלמשוואה הזו ששמה "יחסינו עם החמאס" יש כל כך הרבה נעלמים שאיש אינו מביא אותם אפילו לשולחן, כמו מה יכולתו של הצבא בהתמודדות פנים אל פנים מול החמאס. כמו השאלה מי יבוא לנו במקום החמאס, במקרה שיצליחו להפילו. וכמו הידיעה עד כמה חולשה מחדירה התקשורת בלב האזרחים, ועד כמה אלה הפכפכים המתלהבים מהישגים ומתמלאים בתחושת כוח מזויפת הנהפכת באחת לחולשה נוראה בהתפתחות הלא צפויה הראשונה.

    מה שבטוח ניתן לשפר, זה את הנתונים למשא ומתן בין ישראל לחמאס. נתונים שאין להם דבר וחצי דבר עם המציאות. הכל משחק פסיכולוגי אחד גדול. ולמי שעדיין לא הבין מהכותרת – נושא הטור שלנו הוא: "תורת המשחקים".

    2.

    בוריס ואביגדור מקבלים מזוודה ובה מיליון דולר.

    נאמר להם כי ניתנת להם שעה עגולה להיכנס לחדר ולהתדיין כיצד יחולק הכסף ביניהם. אם בתום השעה יגיעו לעמק השווה הם יקבלו את כל הכסף, אך אם לא יגיעו להסכמה הכסף יוחזר והם לא ייהנו אפילו מפרוטה.

    בכניסה אביגדור בטוח שהעניין יסתיים בדקה אחת. הוא פונה לבוריס ואומר לו "חבל על הזמן. אתה חצי אני חצי ונסגור עניין".

    אך כאן נכונה לו הפתעה.

    "לא" אומר בוריס. "אני אקבל 900,000 דולר ואתה רק מאה אלף".

    אביגדור פורץ בצחוק: "נו, אתה בוודאי מתבדח, בוא נסגור עניין".

    "אם היית מכיר אותי היית מבין שאני ממש לא מתבדח" אומר בוריס. "אני מעוניין בתשעים אחוז מהסכום. לא נראה לך? אז נצא החוצה ונחזיר להם את המזוודה עם הכסף".

    כשאביגדור מבין שבוריס רציני הוא מתחיל לדבר אל ליבו "זה לא בסדר מה שאתה עושה כאן".

    "אז לא", אומר בוריס בקשיחות "ובכל זאת זה מה שאני מציע".

    "אולי שישים ארבעים?"

    "לא".

    "שבעים שלושים?"

    "לא!" אומר בוריס "ועוד דיבור אחד אני אעלה את החלק שלי לתשע מאות חמישים ואתה תיאלץ להסתפק בחמישים".

    אביגדור שוקל בינו לבינו ומגיע למסקנה, שבן אדם שהוא מספיק חוצפן כדי להציע לו מאה מול תשע מאות, יכול בלי לעפעף לקחת ממנו עוד חמישים.

    השעה מסתיימת. השניים יוצאים. בוריס מודיע על ההחלטה בגאווה, אביגדור נשאל אם אמנם הסכים לכזו הצעה ומהנהן בראש מושפל. הוא חוזר הביתה עם מאה אלף דולר מתוך החמש מאות אלף שקיווה לקבל ולא מבין איך זה קרה לו.

    3.

    כל אחד מבין שהסיפור הזה, אינו עוד סתם סיפור על בוריס ואביגדור שמישהו החליט לבזבז עליהם מיליון דולר, אלא דוגמא ציורית למשאים ומתנים בין אנשים ובין מדינות. לצורך העניין, אביגדור יכול לייצג את ישראל, ובוריס את החמאס. זה יכול להיות מתאים למו"מ שהתנהל בעיסקת שליט, הסכמי שלום, הפסקת אש וכל משא ומתן אחר.

    הסיפור על בוריס ואביגדור, הוא אחד המאפיינים הבולטים למדע הקרוי "תורת המשחקים", שאחד ממוביליו בישראל הוא פרופ' ישראל אומן זוכה פרס נובל.

    "תורת המשחקים" מחברת בין כללים מתמטיים מדויקים לבין אופן קבלת החלטות גם בלתי ראציונליות. היא מאפשרת לנתח מצבי עימות ואיומים הדדיים, ולמקסם (מלשון מקסימום) את ההישגים שניתן לקבל באמצעות משא ומתן, איום ואפילו מלחמה!

    אל תטעו במילה "משחקים". זהו רק תיאור שנבחר בשנת 1944 בידי מפתחי השיטה ג'ון נוימן ואוסקר מורגנשטרן, (אם הם נשמעים לכם שמות יהודים, לא טעיתם) הם החליטו להגדיר את המצבים (גם הקשים ביותר) בשם "משחקים" ואת המשתתפים (גם המסוכנים ביותר) בשם "שחקנים".

    4.

    סמוך לאחר חטיפת גלעד שליט, בשנת 2006, דרש החמאס כמה מאות מחבלים תמורת שחרורו.

    ישראל סירבה. הסירוב נבע מהרצון להוריד את המחיר. אבל החמאס, במקום להוריד, הוא העלה.

    ישראל התעקשה עוד יותר והחמאס מצידו העלה עוד יותר.

    חמש שנים לאחר חטיפתו שוחרר שליט תמורת…1027 מחבלים בהם מאות עם "דם על הידיים".

    איך קרה דבר כזה? שתמורת חייל משלמים 1027 מחבלים (שכמה מהם כבר רצחו מספר ישראלים)?

    כדי לחדד את השאלה נציג את סיפורו של בו ברגדאל, המכונה "גלעד שליט האמריקני". מדובר בחייל המארינס שהוחזק משנת 2009 בידי הטאליבן.

    גם ברגדאל, בדומה לשליט שוחרר בתום חמש שנים, אבל כאן מסתיים ההבדל בין המקרים. האיש שוחרר לפני כחודש וחצי תמורת, תחזיקו חזק, חמישה אנשי טאליבן…

    וכדי שתבינו את האבסורד, נציג כאן את ההבדל במשא ומתן (שלמעשה כלל לא התקיים) בין האמריקנים לאפגנים. אתם הולכים לבכות.

    כאשר הצהירו אנשי הטליבאן שברגדאל בידיהם הם דרשו מיליון דולרים ו-21 אסירים בתמורה לשחרורו. תסכימו שבשביל ארה"ב זה משהו שניתן היה להסכים אליו בהינד עפעף. אבל בשביל האמריקנים זו לא הייתה אפילו נקודת פתיחה לניהול מו"מ. הם אפילו לא הגיבו להצעה.

    במהלך השנים פנו אנשי הטליבאן באינספור ערוצים לאמריקנים והתחננו לאיזושהי עיסקה, אך אלה סירבו לשאת ולתת עם טרוריסטים. עם השנים ירד המחיר וירד וירד, עד שבסוף התערב אמיר קטאר והתחנן לאמריקנים לעשות ג'סטה בשביל הכבוד שלו. האמריקנים "הסכימו" שהטליבאן ישחרר את ברגדאל, ולאחר מכן, כאילו בלי קשר החזירו להם חמישה טאליבנים.

    בכל חמשת השנים שעברו זכה ברגדאל להתעלמות גורפת ומוחלטת מהעיתונות האמריקנית. הוריו לא הורשו או שלא היה מי שהסכים בכלל לשמוע אותם. האמריקני הממוצע לא ידע בכלל מי הוא.

    כעת הבנתם משהו על תורת המשחקים?

    לא רלוונטי מי אתה, מה אתה שווה וכמה אתה יכול או מוכן לשלם. אלא איך אתה משחק את המשחק מול היריב.

    5.

    נשוב כעת לבוריס ואביגדור.

    עדיין לבכם דואב על אביגדור שנתקל באדם רע ונאלץ להסתפק בפירורים מתוך אוצר שהיה מגיע לו ממנו חצי בחצי.

    והאמת, שהסיפור הזה ניתן לשינוי:

    ברגע שאביגדור מבין שבוריס לא צוחק איתו, אלא באמת דורש תשע מאות אלף דולר מול מאה אלף, הוא ייגש בכעס אל הדלת ויאמר "אתה חוצפן, ואין לי על מה לדבר איתך".

    בוריס ינסה לשחק שאין לו בעיה עם זה… כל עוד אביגדור לא פותח את הדלת, אבל ברגע שאביגדור ייגע בידית הדלת כדי להודיע על כישלון המו"מ והחזרת המזוודה, רוב הסיכויים הם שבוריס יאמר לו "רגע אביגדור, באמת צחקתי. קח את חמש מאות אלף הדולרים שמגיעים לך ונסיים בטוב…"

    ואז אביגדור יוכל לומר לו (תוך נגיעה מאיימת בידית "לא אדוני, אתה חייב לשלם על החוצפה שלך. אני אקבל שש מאות ואתה ארבע מאות, אם לא…"

    אתם הבנתם את העיקרון.

    טורו של חיים ולדר "אות חיים" מתפרסם במוסף יתד נאמן.

     האתר של חיים ולדר 



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      חזזזק ביותר נהניתי לקרוא את זה. אבל אחרי שקוראים את זה יש הרגשה כאילו העינינים כל כך פשוטים ואיך זה שמדינת ישראל לא מבינה את זה…
      אבל אני חושבת שהמציאות הרבה יותר מסובכת וקשה ממה שהיא נראית לנו האזרחים. לא נראה לי שמדינת ישראל עד כדי כך טיפשה.
      לאורך כל ההיסטוריה אנחנו שומעים על חכמתם של היהודים, לא?
      מה אתם אומרים???

    2. 3

      אשמח אם תשלחו את זה לביבי ולכל חברי הקבינט שמחליטים על גורלנו
      חזקו ואמצו

    3. 2

      אולאי יתנו לנו זכות בחירה בארה"ב היות וגם כך הם מכתיבים לנו את החיים וביבי מוכר אותנו בעד כיפת ברזל לאברק אובמה ובמילא הוא חייב לשמוע לו ובכך נתניהו כבר לא רלונתי ואם אנו צרכים לבקש משהו טוב נעשה אם נבקש זאת מאובמה ישירות ובכך נחסוך את הטלפון השבור דרך ביבי

    4. 1

      ישראל אינה יכולה לראות עצמה כ"שחקן" בשום תיאורית משחקים, מהסיבה העגומה שישראל עדיין תלויה במעצמות מערביות מוטות תקשורת מערבית
      לצורך ניהול מלחמות ההישרדות שלה מול אויביה. בפועל, ישראל היא ב"במעמד דמדומים" שבין "שחקן" ל-"כלי משחק" של מעצמות המערב, מרגע הווסדה ועד היום. ישראל יכולה , אך לא רוצה, להחליט אם להתפשט ממחלצותיה המערביות ולהפוך לשחקן אמיתי בזירה.

      לצורך ניהול נכון של הסכסוך הישראלי פלסטיני, על ישראל לקבל החלטות קשות (ולא תחת אש), האם היא בוחרת להמשיך להפריח את הכלכלה והתיירות, בכל פעם מחדש על ידי השגת שקט זמני לפי עצותיהם של ידידותיה מקרב מעצמות המערב, תוך המשך היעזרות ברכש בטחוני ממדינות המערב ובסיוע כלכלי ו/או בטחוני מארה"ב, או האם לבחור להיות מדינה עניה בהרבה, הרבה פחות מתויירת, מדינה שבאמת תלויה רק בעצמה וביכולותיה – כדי לנהל את הסכסוך לפי הבנתם של מנהיגיה – "נטו".
      ,
      אין שום מפלגה שמציעה שנגיע לשם – במצע הבחירות שלה.

      התלות העיקרית של ישראל במערב, הייתה ועודנה תלות קשה בארה"ב.

      ארה"ב הרסה את "המדינה" בעירק, והפכה את המשטר החדש תלוי בטחונית ופיננסית בסיוע חוץ. מהרגע הנ"ל ואילך "עירק" הפכה מ"שחקן" ל"כלי משחק".
      אלמנט עיקרי זה ולא השחיתות השלטונית של הממשל הקודם בעירק- הוא שהכריע את "המשחק" בעירק, וגרם לכך שמאות אלפי אזרחים עירקיים נטבחים.
      האסון ההומניטרי בעירק, הוא,לדעתי הבלתי מלומדת, כל ההמחשה הנדרשת לטפשותו של המערב שאנחנו כל כך תלויים בו, לצערי.

      אני חושבת שצריך "תורת משחקים" הרבה פחות מתוחכמת לצורך נצחון במלחמה על קיומנו כמדינה יהודית ריבונית במזרח התיכון.

      התיאוריות הרגילות שנוסו במערב עד כה, הולידו את עוצמתם האל-מדינית של תנועות האיסלאם האנטי מדינתיות (אלקאידה, ISIS) שאין להן אזרחים משל עצמם וההישרדות, הכלכלה והחינוך או כל מטרה מקודשת אחרת במערב, חשובים להן כקליפת השום.

      כשהמוסלמים גירשו מכאן את הצלבנים, לפני כמה וכמה מאות שנים, היה לצלבנים לאן ללכת. ליהודים, בינתיים אין ארץ אחרת, לכן כל עוד הצד השני מוכן לגרור את המזרח התיכון בחזרה אל העוני והרצח שאפיין את המאבק בצלבנים, ישראל תהיה זקוקה בקרוב למנהיגות אמיצה שתלמד אותה להדק היטב את החגורה כדי ללמד את אוייביה, שבניגוד לכל "שחקן" אחר במערב, אנחנו כאן כדי להישאר!

      כל עוד הימין הקיצוני אינו מציע להפוך אותנו ללוחמת רזה עניה ויעילה שיכולה להגן על עצמה מתוך האמצעים שלה בלבד- מוטב אם לא יטיף למנהיגינו איך לנהל את הקרבות וגם לא את המשא ומתן!

      במשחק הנוכחי- חמאס אומר לישראל- תני לי מה שאני מבקש או שאוכיח לך שאזרחי ישראל אינם חיים בשוייץ, אלא תחת טפטוף התששה של טילים ופיגועי טרור וכך אכריח אותך להרוג לי עוד ועוד אזרחים ילדים נשים וטף עד שתיכנעי.

      מה ממציאי "תורת המשחקים" היו חושבים להציע כ"מהלך נגדי" להצעה שכזו?